måndag 24 mars 2014

Winter Took His Life på fredag!

På Mjällbofestivalen 2011 såg jag Winter Took His Life, jag hade lyssnat en del på henne under veckan som föregick festivalen och visst gillade jag spelningen. Men det var inte förrän ett halvår senare som hon och hennes album You Know What It's Like To Be Alone And Shut Down verkligen hittade fram till mej.

I februari 2012 var Winter Took His Life en ständig följeslagare på mina resor mellan hemmet i Karlskrona och jobbet i Skåne, inte minst gjorde skivan sej bra tidigt om morgnarna. Jag, hennes musik, mörkret, resan och tetermosen bildade en fin gemenskap. Den finstämda sången, de sorgsna texterna och de utmärkta låtarna tilltalade mej bättre under de omständigheterna än de gjorde under varma sommardagar. You Know What It's Like To Be Alone And Shut Down är följdjaktligt mitt fjärde mest spelade album enligt last.fm.

Samtidigt har lyssnandet på Winter Took His Life alltid varit förenat med ett vemod på sätt och vis större än det musiken bjudit på, jag har vetat att Susanna Brandin inte varit speciellt aktivt alls som just Winter Took His Life. Jag har utgått från att jag aldrig skulle få höra henne live igen. Så får jag idag veta att Winter Took His Life gjort comeback och spelar på Folkteatern på fredag.

Otroligt, hoppas vi ses där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar