torsdag 13 mars 2014

It's only rock'n roll but I like it - Stones till Roskilde?

Kanske har det blivit lite väl mycket Roskildegissningar på sistone, men nu tycks det finnas skäl för gissningen.

Det är andra halvan av nittitalet. Förmodligen 1997-1998. En tonårig Johan är uppe på nätterna, läser, skriver, dricker te, kokar en skål nudlar ibland och tittar på teve. Ett av programmen jag ser är åttitalsserien Pluton B i Vietnam som Femman sände några år. Jag gillar låten som spelas i början av programmet, faktum är att jag gillar den massor. Det här är långt innan Google, antagligen har jag inte ens köpt min första dator. Men så en gång lyckas jag på eftertexterna se att det är "Paint it black" med The Rolling Stones. Lägger det på minnet.

Några år senare. 2002-2003 är Rolling Stones väldigt inne. Samlingen 40 licks och bandets tre spelningar i Stockholm sommaren 2003 skapar en Stonesfeber som heter duga. Själv tar jag mej äntligen för att kolla upp bandet och i min ägo hamnar Exile on Main Street och Sticky Fingers. När de spelar på Stockholms Stadion, Globen och Cirkus 2003 säger jag till mej att nästa gång ska jag bannemej lyckas se dem. Några år senare är de tillbaka men biljettpriset får mej att hissna och jag försöker inte ens få biljetter.

Men jag har fortsatt lyssna på bandet då och då. De går liksom inte att komma undan om en har det minsta intresse för gitarrbaserad rock eller blues och sexti-sjuttital. Jag minns till exempel en period för snart ett åt och ett halvt år sedan. Jag gjorde några Spotifylistor, upptäckte "Under my thumb" och lyssnade igenom Let it bleed ett par gånger. Faktum är att Stones legat stabilt på andrasidan i Last.FM-biblioteket ett bra tag.

Förra veckan läste jag om ryktena för första gången. Antog det var något Festivalrykten i vanlig ordning önsketänkt fram, men nu duggar ryktena om Rolling Stones till Roskilde allt tätare. Kanske stämmer de? Berlingske brukar veta vad de pratar om. Och det vore ju helt rätt med Stones till Roskilde. Dels är Roskilde i grund och botten en gammal hippiefestival från sjuttitalet, och då funkar alltid Stones. Och dels är ju bandet på sätt och vis upphov till ett betydande del av Roskildefestivalens skapelseberättelse. Det var från Rolling Stones festivalen köpte sin Orange Scen i slutet av sjuttitalet (att scenen sedan dess bytts ut mot en större variant är en annan historia).

Visst, bandet peakade för mer än tretti år sedan och somliga av medlemmarna ser mer ut att höra hemma på äldreboende än rockscenen. Men jag betvivlar inte att de fortfarande kan ge utmärkta konserter.

Det vore väldigt trevligt med The Rolling Stones på sommarens Roskildefestival.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar