tisdag 24 februari 2015

Spotify pratar strunt

Ta nu inte det här inlägget på blodigt allvar är ni gulliga :)

På måndagskvällen fick jag ett mail ifrån Spotify.

Musiktips från Spotify!

"Jahaja", tänkte jag och klickade fram mailet. Först en rätt ambitiös beskrivning av Sabina Ddumbas nya singel. Okej, de vill lyfta fram en ny artist. Bra, det gillar jag. Men sen kommer tips om ett antal nya releaser från etablerade namn. Love Antell, Blur, Teddybears Sthlm, Nightwish...

Vänta lite nu - NIGHTWISH?!

Inget ont om bandet, alla får lyssna på vad dom vill. Men varför får JAG tips om Nightwish?

Spotify vet precis vad jag lyssnar på, eller åtminstone till säg 80% (resterande 20% är mp3:or, vinyler, Youtube och Soundcloud). Och inte har väl jag lyssnat på Nightwish? Nä. Inte på nästan fyra och ett halvt år i alla fall, jag har inte en enda låt scrobblad med bandet. Och kollar jag på relaterade artister har jag mej veterligt inte scrobblat någon av de sju som syns på Nightwish-sidan på Spotify. Klickar jag mej vidare och får upp den längre listan på tjugu namn så är det två band jag vet att jag scrobblat, Therion och Blind Guardian. Med ungefär fyrti respektive tjugu låtar vardera (jag har scrobblat över 120 000 låtar).

Att Spotify tipsar mej om Nightwish är således bara strunt. Återigen - jag recenserar inte bandet, men - jag lyssnar bevisligen varken på Nightwish eller band Spotify själva anser vara relaterade till dem.

Det är som förr om åren, innan jag skaffat Spotify Premium, då jag fick reklam om artister jag aldrig lyssnat på.

Men varför får jag då tips om Nightwish?

Rimligen eftersom bandets skivbolag eller management betalat Spotify för det. Vilket såklart är helt okej, världen är kommersiell, men nog borde Spotify kunna erbjuda sina annonsörer bättre annonsmodeller än en där någon som bevisligen inte bryr sig om ett band ändå får tips om det? Det hade i alla fall jag krävt om jag satt som säljare på Nightwish skivbolag eller management. Återigen - Spotify vet precis vad vi lyssnar på! Och vi som varit med sedan Spotify lanserades har använt tjänsten i mer än sex år nu. Spotify vet väldigt mycket om oss och bör kunna använda det när de säljer annonsplatser.

Det är inte svårare än att jag i mitt jobb som bibliotekarie inte tipsar en låntagare som säger att hen gillar fantasy om de senaste deckarna.

Eller att Facebook riktar sin reklam precis efter vad jag gillar, varit inne på på Facebook eller googlat på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar