fredag 20 februari 2015

Vet du något om det gamla hardcorebandet Shellfire från Uppsala?

Idag bjuder Minnenas Motell på en efterlysning. Hjälp mej!

I många år har jag velat höra Shellfire igen. US-hardcorebandet från Uppsala som var aktiva under andra halvan av nittitalet. Egentligen var väl inte det vi kallade US-hardcore (tänk Refused innan sista skivan, Abhinanda, Final Exit etc) det jag gillade mest i hela världen, men Shellfire var ett undantag. Om jag minns rätt läste jag om Shellfire i något fanzine, blev nyfiken och beställde deras demokassett. Kassetten gick sedan varm sommaren 1997.

Jag minns ett svartvitt omslag och att det var en tjej som sjöng. Jag gillade de fyra låtarna på kassetten hur mycket som helst och skulle så gärna vilja höra bandet igen. Och nej, jag har inte medvetet slängt några av alla de kassetter jag köpte på nittitalet, men ändå har jag inte lyckats hitta just Shellfiredemon. Antagligen försvann den i någon flytt. Googlingar ger inte mer än att bandet har funnits, men det visste jag ju redan. Har ropat ut på Internet men inte fått några svar. 

Har du något material med Shellfire? Känner du någon av bandmedlemmarna? Eller vet du någon som gör? Minns du den omtalade kassetten från din egen gamla samling av demokassetter? Hjälp mej! Tips som leder till lyckade resultat belönas med några öl eller en vegansk fika om öl inte uppskattas (om jag minns rätt var Shellfire ett straight edge-band). Jag vill så gänra höra mina favoriter från den där sommaren för snart arton år sedan igen.

4 kommentarer:

  1. Hej! Jag känner till Shellfire för att min bror gick i samma klass som Andreas Berthagen (gitarr) i gymnasiet. Bror hade en kassettdemo från nittiotalet som mycket väl kan vara den svartvita som du beskriver. Amerikanen som var min baslärare tidigt -00 har jag för mig spelade trummor i Shellfire. Vad han heter minns jag dessvärre inte.
    Bertis spelade senare i hardcorebandet Outbreak som jag inte har någon aning om de fortfarande är aktiva, men en fb-sida har de: https://www.facebook.com/pages/Outbreak/152924624783830?ref=profile

    Hoppas det hjälper lite!
    //Alex

    SvaraRadera
  2. Hej! Skriv till Andreas Berthagen på Facebook så lovar jag att du får svar. Hälsningar, /Shellfire

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Läste precis om veganbandet ur tidningen UNGDOM för DJURENS RÄTT 2/1997 Shellfire spelar hardcore av det tyngsta slaget men lättas upp med tjejsång. Bandets medlemmar hette: Peter Ohlsson låtskrivare och sång, Andreas Tedenlind gitarr Andreas Månsson trummor, Therese Ulfsdotter sång, Andreas Berthagen gitarr, och Johan Lilja på bas. Spelat knappt två år och släppt två demo.

    Ingen i bandet brukar droger eller super, så de är ganska inne på straight edge linjen, även om de inte kallar sig det. Förutom trummisen Andreas M har varit straight edge i tre år och är en levande propagandamaskin.
    - När jag inte kunde sjunga längre, skickade vi bak micken till Månsson så körde propagandamaskinen igång bakom trumpeter, berättar Peter. Det var rätt gulligt, när man hör det så här efteråt.
    Ville man beställa deras Shellfire demo skulle man 1997 skicka 20kr plus porto till Andreas Berthagen, Lövhultsvägen 75646 Norby Uppsala. Välja mellan nr 1: To trust in" och nr 2: " Comeback"
    Idag skulle vi ha använt swish, lite lustigt att alla i bandet tyckas heta Andreas. Jag skulle gärna lyssna på deras musik efter 26 år sedan nyfikenhet veta vad de gör idag som vuxna. /Caroline

    SvaraRadera