onsdag 21 augusti 2013

Ett omaka låtpar

Har du varit på en festival tillsammans med mej har du sannolikt hört låtarna. Följde du Birdnestimperiets utgivning i mitten av 1990-talet likaså. Låtarna är sinsemellan rätt olika, den ena är manglande hardcorepunk och den andra hurtig skapunk. Jag vet inte vad det är som gjort att jag fastnat för dem. Kanske är det Michael, Jonas och mitt flitiga lyssnande på festerna i Skene åren kring millenieskiftet som spökar?

"Pizza Pete" handlar om kvarterets bästa pizzabagare, Pete som både är snabbast och coolast. Jag minns hur Stoned och andra skapunkband retade mer hårdföra punkare till vansinne på det glada nittitalet. Samma hårdföra punkare som inte sällan även retade sej på norrlänningar som med stora kryss på händerna tyckte såväl sprit som kött inte var så kul. Vilket är en utmärkt brygga över till Final Exit. Det "hemliga" Umeå-allstarbandet med folk från både Refused och Abihinanda. "The Beginning" handlar om dem själva, "in case you didn't know, we're Final Exit". Mangel och röj.

För mej kommer "Pizza Pete" och "The Beginning" alltid i par, de är för mej en helhet.
En rätt omaka helhet som varit med på nästan varje festivalblandband jag gjort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar