måndag 26 augusti 2013

Om Winnerbäcks "Utkast till ett brev".

Tydligen hörde jag den redan för två år sedan. På Lars Winnerbäcks suveräna höstturné 2011 med nedtonat komp, ett par nya låtar och spännande arrangemang på de gamla låtarna. Men "Utkast till ett brev" var inte den av de nya låtarna som satte sig hos mej, låten jag fick rysningar av var "Vem som helst blues". Hoppas han inte glömt den. Men att "Utkast till ett brev" var något anonym för två år sedan innebär inte att låten känns slätstruken idag.

Det är en Lars Winnerbäck vi känner igen, musikaliskt känns det som en fortsättning på förra skivan Tänk om jag ångrar mig och en ångrar mig igen. En catchy melodi, skön basgång och refräng som långsamt sätter sej. Texten är dyster, finurlig ("högkvarteret Greta Garbo" eller "öppna som ett tvårumshotell") och riktigt, riktigt bra. Men det är inte utan att jag undrar hur bra "Vem som helst blues" hade kunnat bli?

Lite tråkigt är det att Winnerbäck inte verkar ha plockat med bandet från höstturnén 2011 in i studion utan kört på fullt rockband, gissningsvis med en och annan medlem från det stjärnspäckade band han spelade med sommaren 2012. Men jag betvivlar inte att nya albumet Hosianna kommer vara fullt godkänt med några riktiga fullträffar till låtar och jag ser massor fram emot konserten på Scandinavium om några månader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar