lördag 31 augusti 2013

Första dagen på Kompledigt 2013

Visor, akustiska gitarrer, mikrobryggd öl av högsta klass, trevligt folk och familjär stämning. Jag och Joakim har tagit Kompledigt även i år.
 
Festivalen inleddes med Maja Heurling, hennes fina röst och flinka gitarrspel imponerade på mej. Och "Om du tänker att jag varit med någon annan" är som jag redan tidigare konstaterat en riktigt bra låt, jag blev definitivt nyfiken på att kolla upp mer med henne. Den där låten om tåget till Berlin vill jag höra igen.

Direkt efter Maja Heurling kom Vera Vinter. Hon har fantastiska låtar som "Paris" och "Du gör mig rädd" vilka bägge lyssnats på ganska flitigt på sistone, men tyvärr gick lite av publikkontakten förlorad då det behagade börja regna under Vera Vinters spelning. Men hennes låtar och röst kan inget regn ta bort.

Heurling och Vinter var en perfekt inledning på festivalen. Med nästa artist, Calle Kristiansson, missade jag allt utom den avslutande Afzeliuscovern "Odysseus", som dock satt fint.

Nina Ramsby bjöd på en underbar mix av finstämda låtar och eldflängt mellansnack, eller vadå mellansnack, det var en mellanshow! När hon dessutom kör "Glimmande nymf" är det bara att kapitulera. Nina Ramsby bjöd som grädde på moset på fredagens enda elgitarr.

När det mörknat var det dags för fredagskvällens höjdpunkt. Självaste festivalgrundaren Johan Johansson steg upp på scen tillsammans med sin basist Richard Donatello. Att se Johansson live är alltid en upplevelse, även ifall spelningen led något av Wiehesyndromet, så mycket mellansnack att det spelades för få låtar. Men blir det inte någon ny skiva med Sanna Carlstedt vet vi nu att det beror på att Lundsberg stängdes, så kan det gå! Johansson spelade min request "(Där det gick åt pipan för) Napoleon", stort tack för den. Med Johanssons låtskatt kan inget gå fel, han är en textförfattare och ordkonstnär av rang.


Johanssons setlist, om det kan intressera någon.
  1. Lust
  2. En tavla av Picasso
  3. Plocka fram Jesus
  4. ??? (tror det var en cover)
  5. (Där det gick åt pipan för) Napoleon
  6. Blått & guld
  7. Va?!
  8. Dömd

  9. Världens bästa dåliga exempel

Mot slutet av Johanssons spelning började det åter regna, något som dessvärre dränkte Dan Viktors spelning. När jag nu för första gången på mer än ett decennium skulle se honom uppträda som soloartist istället för att gästa någon annans spelning. Förstalåten "Glad" var jättebra liksom den avslutande covern "Vintersaga" tillsammans med Caj Karlsson, men i övrigt regnade spelningen tyvärr bort lite.

Avslutade kvällen inomhus gjorde Spritbaletten. Holger var kvar även i år, till allsång och jubel från publiken.

Idag ser vi fram emot Christina Kjellsson, Caj Karlsson och en hel hoper till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar