måndag 12 januari 2015

Ny Våg!

Jag lyssnar ofta på radio, inte via radioapparat men på datorn och nån enstaka gång telefonen. Det brukar vara kul att söka runt på sr.se och till exempel hitta hitta intervjuer med sina favoritband i lokala P4-stationer, för att inte tala om att botanisera i P1s gigantiska arkiv. När jag surfade runt i förmiddags så trillade jag över en riktig guldgruva - några gamla avsnitt från 1982 av det legendariska radioprogrammet Ny Våg!

Ny Våg hörde jag talas om för första gången för mer än tjugu år sedan, men idag var första gången jag faktiskt hörde något av programmet annat än den legendariska på-ningen av Moderat Likvidations "Nitad". Ny Våg sändes i på eftermiddagarna i P3 de första åren på 1980-talet och beskrivs av SR Minnen som "ett universitet i etern för punkare på 80-talet". Det står visserligen att programfilerna inte ska vara tillgängliga längre, men de jag testade var det minsann inget fel på (ingen säger något till SR!). Ny Vågs betydelse måste ha varit enorm i dåtidens Sverige. Det idag minst sagt stela språket från programledarna står i skön kontrast mot musiken.

När jag lyssnade på ett av programmen fick jag höra låtar med bland annat Attentat, Abstract, Unos kanoner och Underjordiska lyxorkestern. Men framförallt ett reportage om Crass och Crass Records. På frågan om vad som är på gång från Crass Records den närmsta tiden blir bland annat svaret att de ska släppa singlar med ett band som heter Conflict och ett band som heter The Mob. Fantastiskt. Ska lyssna igenom alla sex programmen från våren 1982 så snart som möjligt. En del, såsom P3, var nog faktiskt lite bättre förr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar