tisdag 20 januari 2015

Tuk Tuk Rallys fem bästa låtar

Som utlovat i gårdagens intervju med sångaren Roger Karlsson kommer här en fem-i-topp-lista med eder bloggares favoriter. 

Vet ni förresten hur namnet Tuk Tuk Rally kom till? Det var efter en vansinnesfärd Roger Karlsson och Stefan Söderberg gjorde med just en Tuk-tuk i Bangkok. Var det måhända samma Bangkokresa som senare dyker upp i Rogers sololåt "Magisk kväll i Karavan?". På tal om Tuk Tuk-sångaren här på bloggens tidigare hyllade solokarriär så är det på gång en ny soloskiva till hösten.

Men nu kör vi, Tuk Tuks fem bästa låtar, eller bäst och bäst, ikväll är de här bäst i alla fall.      

1. "Komedi"

Tuk Tuk Rallys stora hit, låten som ihop med Johan Johanssons "Va?!" stod för de mer poppiga inslagen på Definitivt 50 spänn igen. Jag gillade låten massor redan när det begav sig, trots att det inte riktigt var okej att gilla det snälla vispopbandet. Fast texten är inte direkt "snäll", rumlaren till jag-person ger vibbar till tidiga Stefan Sundström och Lars Demian. Gissar att "Komedi" blir given som extranummer på spelningarna i år oavsett om bandet vill eller ej. 

2. "Stjärnorna"
Roskildereferensen. Bara en sådan sak. Ännu har jag inte blivit nedslängd av en man i en låda utav is under mina besök där, men något år kanske det kommer. Men det är inte bara nämnandet av Roskildefestivalen, det är även det nostalgiska rabblandet av platser och händelser ur det förflutna och längtan ut igen. Texten känns som en tidig kusin till Roger Karlssons senare sololåt "Som om ingenting hade hänt". Plus att låten är en riktigt skön blues komplett med gubbigt munspel och allt.  

3. "Måndag"

I "Måndag" vanlig ordning bjuder Tuk Tuk Rally på en stark refräng, men annars är det raderna "Och grannen spelar skivor och har fest, jag har att dom är glada, snart skriver jag och skickar en protest och ber dom skruva ner. Men egentligen så vill jag nog vara där som deras hedersgäst." som jag smälter för. Dessutom öser elgitarrerna på mer än i andra Tuk Tuk-favoriter 

4. "Världen rasar"

En annan Definitivt 50 spänn-favorit, fast den här gången från den älskade Definitivt 50 spänn 3. Frågan är vilken av "Måndag" och "Världen rasar" som är mest dyster?   

5. "Beirut Bar"

Beirut Bar, är det måhända en söderkrog där Tuk Tuk-medlemmarna tillbringade åtskilliga kvällar tidigt nittital? Eller är den en fantasiprodukt? Eller är det flera ställen i ett? Låtens Hanna kanske kommer från ett ställe och enmansorkestern i hörnet från ett annat. Beirut Bar skulle även kunna vara en kvarterskrog här i Götet eller något av de sista kvarhängande mindre gentrifierade ställena på den delen av Andra Långgatan som ligger närmast Masthuggstorget. Eller kanske Freddys Bar på Vesterbro nere i København? Eller struntsamma. Här ska inte jag sitta och spekulera kring sådant mer än tjugu år efter att låten kom ut. Mycket bra är den i vilket fall som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar