onsdag 7 januari 2015

Jens Lekmans bästa låt enligt Joakim

När eder bloggare länkade gårdagens bloggning om Jens Lekmans nästa låt blev det en diskussion på Facebook. Joakim Larsson (som tipsade om deppiga jullåtar för några veckor sedan) skrev så intressant att jag lät antyda att det var ett ämne för en gästbloggning. Nån timma senare damp det här ner. Stort tack, någon mer som vill dela med sig?

Jarå. Apropå detta med Jens Lekman. Det finns några låtar som jag har en särskild relation till. Någon av de få gångerna när livet ler lite mot en så är det inte fel att lyssna på "Tram #7 to Heaven" när man rullar hem mot Gamlestaden. Och "You Are The Light" var en del av soundtracket till kärleken som förde mig till Göteborg. Kunde nästan önska det var "Hammer Hill" jag stod på när jag på fyllan ringde och tackade henne för att hon såg till att jag hamnade här. Men det var nog ändå Redbergsparken.

Men den bästa låten är ändå "Black Cab". Det är en fyr för dimmiga dagar.

"Kunde nästan önska det var "Hammer Hill" jag stod på när jag på fyllan ringde och tackade henne för att hon såg till att jag hamnade här. Men det var nog ändå Redbergsparken." 

En gång i tiden så hade jag för mig att spela den precis när sista spårvagnen från klubben hade gått när jag vände skivor. Något som krävde en hel del micklande med låttider innan. För det gav mig stor njutning att få till ”Oh no, God damn. I missed the last tram” precis så att jag kunde se någon kolla klockan och inse att den tiden var precis nu.

Jag vet inte hur många som fattade grejen eller hur många av de där jag tyckte såg ut att fatta som verkligen gjorde det. Kanske handlar det bara om att DJ:s har för sig grejer som kanske inte riktigt går fram så mycket till publiken som om hen istället spelade en dansant låt. Men på klubbarna jag spelade så dansade i alla fall många. Med handen på hjärtat sjöng de: “So I say turn up the music - take me home or take me anywhere”.

PS: Det är nog oftast inte psykotiska galningar som kör svarttaxi. Men det är sexigt att betala skatt.

1 kommentar: