torsdag 29 januari 2015

Tralltorsdag: "En plastkasse trallsamlingar på kassett betalade för besiktningen av vårt hus."

Istället för throw-back-thursday: tralltorsdag. Och dags för Minnenas Motell att pröva på konsumentjournalistik. 

Allt började när jag i helgen såg att gamle vännen Fredrik Sjölin, en gång i tiden redaktör för det legendariska fanzinet Korsarkoff, sålde en Räserbajssingel på Tradera. Det ledande budet var 99 kronor, och då slog det mej att jag sett Räserbajs album Noppriga tights och moonboots gå för fantasisummor (för att vara en CD som inte var svår att få tag på när det begav sig). Jag frågade Fredrik om hans erfarenheter av att sälja punk på Tradera.

- Jag säljer mest av mina distroskivor, men jag har blivit mindre sentimental med de egna skivorna den senaste tiden. Känns ändå som att svenska skivor säljer bäst på Tradera. Även om många av köparna verkar vara japaner.

Japaner?! Som köper vad?

- Trallpunk, 90-tal. En plastkasse trallsamlingar på kassett betalade för besiktningen av vårt hus. Japaner bjöd över varandra mitt i pågående kärnkraftskaos. Trodde jag skulle få in någon hundring på kassetterna. Det blev närmare 7000 kronor.

Jag frågade även Kenny Sörberg, den mytiske visgalningen från Kortedala. Upplever han att trall och svenskt är populärt på Tradera?

- Det har varit åtminstone, nu är dock marknaden mättad av förklarliga skäl.

Utan att jag hunnit fråga nämner även Kenny japanerna.

- För några år sedan kunde man sälja svenska skatepunkskivor för fyrsiffriga belopp på Tradera - tack vare japsarna 
"För några år sedan kunde man sälja svenska skatepunkskivor för fyrsiffriga belopp på Tradera."
Och slutligen Fredrik, vad fick du för ditt ex av Noppriga tights och moonboots?

- Har för mig jag fick 470 kronor. Råkade se att det budades på ett annat ex av skivan. Väntade tills den auktionen var slut och lade upp min. Den tidigare auktionen slutade på 600 kronor. 

Herregud, är det dags att ompröva mitt beslut om att inte sälja skivor? Nej, det känns inte så. Men att den en så gång bespottade trallpunken blivit handelsvara? Underliga äro musikens vägar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar