onsdag 9 oktober 2013

Hyllningsskiva till Ebba Grön, kan det vara något?

Nästa månad släpps skivan Tyst för fan - Ekon från Ebba Grön med Ebba Grön-covers (GP/TT).

Det är fascinerande hur ett band som Ebba Grön ständigt förmår locka nya unga lyssnare. Den som var femton när Ebba släppte första singeln 1978 är idag 50 år och kan mycket väl ha barnbarn som snart blir stora Ebba-fans. Själv upptäckte jag bandet vintern 1993-1994, sista året på mellanstadiet. En perfekt tid att upptäcka Pimme, Fjodor och Gurra, och även Stry för den delen.

Hyllningsskivor kan bli hur bra som helst, tänk bara på Nationalsånger från 2002 med covers på Nationalteatern.

I TT-artikeln talas det om att Adam Tensta, Nebay Meles, Say Lou Lou och Noonie Bao ska vara med och för andra gången på några dagar känner jag mej gammal. Utöver Adam Tensta så känner jag inte till något av namnen, kanske bidrar det till att jag känner mej något ljumt inställd till skivan?

Men okända namn eller ej så ska det bli intressant att höra Ebba Grön tolkas 2013.
Någon gång ska jag skriva om 1978-1982, skivan som förändrade mitt liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar