söndag 27 oktober 2013

Walk on the wild side

Foto: Lisa Karlsson
Lou Reed är död. Det är nu man kanske borde skriva om hur mycket Lou Reed betytt för mej, hur hans skivor och låtar följt med och tröstat genom åren, hur jag såg Lou Reed på Roskildefestivalen 2000 och Hultsfredsfestivalen 2006 och så vidare. Kruxet är bara att det inte skulle vara sant.

Jag har aldrig varit något större fan av Lou Reed, har koll på kanske ett halvdussin sololåtar och såg honom inte på någon av de nämnda festivalspelningarna. Men det innebär inte att jag på något vis ogillar honom. "Sunday morning" och "Venus in furs" är underbara låtar. Å ena sidan vackra som klassiska konstverk, å andra sidan skitiga av storstadsnätter, stimulantia och rännstenen. Velvet Undergrounds vackra och skitiga debut har jag lyssnat på många gånger.

Lou Reeds och Velvet Undergrounds betydelse för rockmusiken går nog inte att underskatta. Velvet Underground & Nico är en egen storfavorit, framförallt första halvan av den, där hittar man min relation med Lou Reed. Även ifall jag minns en perfekt sommardag för något år sedan som jag spenderade med massa sololåtar av den gode Lou Reed och verkligen gillade det jag hörde. Men det var få jag fortsatte lyssna på veckan efter.

"You wear it so well" är väl det närmsta jag kommer en riktig favoritlåt med Lou Reed solo, den upptäckte jag när Plura Jonsson skrev om den i sin självbiografi (hur han tvingat en bartender i Grekland att spela den gång på gång) och senast förra veckan plockade jag med den på en spellista jag gav bort.

Men utöver detta har väl inte riktigt tiden eller intresset funnits för att lyssna in mej på allvar och nu är han död. Samma väg som de andra fyrtiotalistartisterna lär vandra inom en inte alltför avlägsen framtid. Det blir många nekrologer att skriva. 

Om jag inte har helt fel är Velvet Undergrounds debut en av de skivorna man brukar beskriva som att nästan ingen köpte när de kom men de få som köpte den startade egna band och blev framgångsrika. Deras betydelse är enorm och Lou Reed fortsatte vara betydelsefull som soloartist, i sanning en bedrift.   

Kanske är det nu ikväll Lou Reed tar sin walk on the wild side på riktigt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar