tisdag 8 oktober 2013

Ett läsarbrev

"Men är inte det där Fräulein Becker?"
Eder bloggares föga entusiastiska rader om Kjell Höglunds skiva Höglund Forever förra veckan rörde upp känslor i läsekretsen. Från Kortedala kom "Skärpning, Hellström! En av hans bästa skivor ju!". Det erbjöds naturligtvis bloggutrymme för en motrecension. Istället skickade den gode Rille Bengtsson nedanstående. Scenen är din, Rille.   

Kjell Höglund

… eller ”Who is this old man?”

- om en skamlöst lögnaktig inlämningsuppgift


Jag har genom mina fanzinenummers mer skruvade inslag blivit känd som en vandrande lögnhals, ljugarevalsen personifierad. Intervjuerna med Puttra, Hans Winnerbäck och Ulke, för att nämna några av många, har bidragit till en hälsosam skepsis hos läsaren inför sanningshalten i mina texter. Ändå känner ni inte till mina allra värsta valser, där skamlösheten stundtals är bottenlös. Jag har genom mina år i grundskolan utan minsta rodnad på kinden lämnat in uppsatser utan ett enda sant ord. När jag gick i åttan skrev jag ett arbete om Tjeckoslovakiens fotbollshistoria fram till att landet delades. Inte ett enda matchresultat var sant, samtliga spelares namn var fingerade. Min svensklärare visste inte ett jota om fotboll, så det var vattentätt… När jag gick på gymnasiet fick vi i uppgift att skriva en recension på en konstutställning. Jag orkade inte gå bort till Kalmars Konstmuseum, så jag gick hem och skrev en recension direkt istället… Tydligen var jag övertygande i mina målande beskrivningar och sylvassa åsikter, ty betyget blev MVG. Då åsyftas MVG som i Mycket Väl Godkänt, inte Misstroendeartad Votumutdelning Genomgående.

Rille Bengtsson – en skrupelfri manipulativ beräknande fan…

Häromdagen hittade jag en bortglömd uppgift från engelskan på högstadiet. En kortare presentation av artisten och kulturpersonligheten Kjell Höglund. Det var tydligen en ganska sunkig prestation rent språkligt, betyget var M- (Medel minus), men lögnantalet var det sannerligen inget fel på. Här återger jag texten med ett (L) inskjutet för varje lögn. Varning för att alla (L) förstör flytet i texten utfärdas.
Kjell was born on the 14th of July 1948 (L) in Stockholm (L). His father, Walter (L), was a carpelter (L). His mother, Marianne (L), was a teacher (L). Kjell has two brothers (L) and one sister (L). Kjell started to sing when he was seven years old in the school choir (L). He started to write own songs when he was sixteen years old (L). His big breakthrough came 1989 and the album “Inkognito” (L), which included hits like “En stor stark” (L) and “Jag hör hur dom ligger med varandra i våningen ovanför” (L). In Sweden is he famous as the cult king. When he was 23 years old he met his wife (L) Gunnel, born Almqvist (L). Now he lives a calm life with his wife and his two children (L). Kjells biggest supply is without hesitation his naked voice! Oh, what a tumour! I get exalted! Let´s rock n roll!
By Christian Bengtsson 9C

Kultfakta: Gunnel Almqvist är en moderattant som bor på mina föräldrars gata…

De märkliga utfallen på slutet kan ses som ett exempel på hur otroligt oseriös jag var på högstadiet…

Men ni har ännu inte hört det bästa. Under hela texten hade jag klistrat dit en bild ”föreställande Kjell Höglund”. Fast mannen på bilden var egentligen en uppfinnare från 1800-talet med gammaldags glasögon, tidstypiskt skägg, en arg stirrande blick och antika kläder. Min engelsklärare hade skrivit: Who is this old man? Avslöjad, genomskådad, bortgjord…
 
Rille Bengtsson 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar