onsdag 11 september 2013

Följa i spåren av Janne Borgh

Strindbergs har jag lyssnat på i många år, men min ingång i Strindbergs har alltid varit gitarristen Johan Johansson. KSMB och Johanssons solomaterial var det jag hade med mej, och det är Johanssons senare grejer jag gått vidare med. Bandets andre låtskrivare, basisten Janne Borgh, har jag hela tiden haft mindre koll på.


Men så häromnatten blev det äntligen av att jag kollade upp såväl Moderns som fanns innan Strindbergs och Django´s Coming som bildades efteråt. Janne Borgh var frontman i bägge banden och en annan medlem var Pär Attack som spelade trummor på Strindbergs sista turné.

Vad som slår mej är att både Moderns och Django´s Coming ligger betydligt närmre Strindbergs än vad KSMB nånsin gjorde. Visst, att Janne själv sjunger i alla tre banden bidrar såklart. Bägge banden sjunger förresten på engelska, så det är inte bara sångstilen, Förmodligen är det väl så att Janne Borgh präglat Strindbergs sound mer än jag tidigare förstått.

Samtidigt var det uppenbarligen något i mötet mellan Johan Johansson och Janne Borgh som skapade poppunkexplosionen Strindbergs (vilkas första LP förresten dykt upp på Spotify nu!).  

Moderns låter inte alls som något från Sverige i skiftet mellan 70- och 80-tal, det är inte punk utan snarare sextital. Django´s Coming hämtade sina influenser från glamrockens sjuttital. Bägge banden känns som givna kusiner till Strindbergs, men utan den punk som hela tiden fanns i Strindbergs. Precis som Strindbergs känns Moderns och Django´s Coming opåverkade av den tid de verkade i, kanske är det därför de känns intressanta än idag?    

På Youtube finns flera låtar med Moderns och Farbror Punk har skrivit en artikel om Django´s Coming och lagt upp ett par mp3:or.

Gör som jag, följ spåren av Janne Borgh.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar