söndag 29 september 2013

Vilka har jag ännu inte sett live men vill helst se?

Orange Scen, tänkbar för alla fem
Det är inte så många kvar nu. Akter jag inte sett live men väldigt gärna vill se. Då naturligtvis borträknat akter där döden satt käppar i hjulet, men att drömma om konserter med t.ex Nirvana, The Doors och Björn Afzelius är ju helt meningslöst. Liksom jag inte tror på ett återförenat The Smiths förrän jag själv står där i publiken.

Egentligen borde kanske Neil Young & Crazy Horse finnas med, men trots allt har jag sett Neil med annat band två gånger. Men vilka finns då kvar som jag helst vill se? Skäl nog för ännu en fem-i-topp-lista. För enkelhets skull bara internationella namn på den här listan, svenskarna kan vi ta en annan gång. Innan läsningen kanske det är intressant att se vilka band och artister jag redan sett live.

1. David Bowie
När nyheten slog ned i vintras om en comeback för David Bowie hoppades jag verkligen att skivsläppet skulle följas av konserter, det är ju ändå där pengarna ligger nu. Säg att han kör tiotal festivalspelningar, det skulle kunna vara lättförtjänta pengar och en chans för en ny generation att se David Bowie live. Jag slutar inte hoppas jag.

2. Nick Cave & The Bad Seeds   
Jag har sett Nick Cave med sitt Grinderman typ en och en halv gång, det är inget jag längtar efter att göra igen. Men med sitt klassiska band är jag säker på att han ännu skulle kunna trollbinda en publik. Olyckligt nog missade jag Stockholms- och Köpenhamnsspelningarna nu i höst innan det var försent. Men det blir säkert fler chanser.

3. Leonard Cohen
Medelåldern på den här femitopplistan är fånigt hög och äldst av alla är Leonard Cohen, han fyllde 79 förra veckan. Trots sin imponerande ålder har jag förstått att han än gör högst se- och hörvärda konserter. Jag har ratat honom på grund av priset ett par gånger, det är tydligen dyrt att bli gammal, men om det blir en chans till är det nog dags att slå till.

4. Manic Street Preachers
 Just det, kommer jag nånsin få se Manics live? Men den frågan är redan ställd.

5. Iggy Pop
Visst, Iggys bäst-före-datum är definitivt passerat, men jag skulle gärna se den förhoppningsvis ännu tanige 66-årige James Newell Osterberg hoppa runt på en scen och sjunga om hur han vill köra doggy style med flickvännen. Men jag är nog mer sugen på att se Iggy solo än med ett återförenat The Stooges, det kanske är som med Thåström. Ett återförenat Ebba Grön eller Imperiet skulle bara kännas krystat, men solo får Thåström gärna köra några gamla låtar. Så även Iggy.

3 kommentarer:

  1. Iggy spelade på Liseberg någon gång i somras. Var själv inte där men funderade på att gå.

    SvaraRadera
  2. Säg till mig när det blir Cohen!

    SvaraRadera
  3. Valdemar. Ja, det var väl Iggy & The Stooges? Hade jag bott i stan då hade jag väl antagligen gått :)

    Anna. Ska bli!

    SvaraRadera