torsdag 26 september 2013

Hur många låtar kan du?

Fejk, jag låtsas bara
För egen del är svaret på ett sätt ganska enkelt, jag kan inga låtar. Jag är omusikalisk, att jag under några månader sista året i gymnasiet kunde spela "The Passenger" och "Pollenchock & stjärnfall" får betraktas som preskriberat. Sjunga låtar bör jag nog fortsätta göra bara för mej själv, för allas skull.

Men häromdagen funderade jag på hur många låtar jag ändå "kan"? Låtar som jag känner igen på ett par sekunder, som jag kan sjunga med i större delen av texten till och kan rytm och melodi på någotsånär. Undrar om det inte handlar om tusentals?

Eftersom jag sedan snart tre år sedan bokför allt jag lyssnar på hos last.fm kan jag ibland stöta på en låt jag "kan" trots att jag vet att den inte lyssnats på sedan åtminstone oktober 2010. Ändå känns den igen redan på introt, jag fixar texten och vet när refrängen kommer.

Att melodi och rytm gör det lättare för oss människor att minnas saker är inget nytt, men visst är det fascinerande det här med alla låtar man "kan"?  Hur många kan du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar