lördag 7 september 2013

Ett släktträd med Nirvana i centrum?

Grunge, alternativ rock, collegerock, postpunk, pregrunge... kalla det vad du vill.

För min och många andras del började det med Nirvana. Jag bandade SVTs sändningar från Roskildefestivalen 1992 för att jag ville kunna höra på Nirvana närsomhelst, eller åtminstone när jag fick tillgång till teven och videon på ovanvåningen.

Candysuck upptäckte jag när de medverkade på Definitivt 50 spänn fyra.

Throwing Muses läste jag om i sista numret av legendariska Pie Mag sommaren 1997 - men det dröjde nästan fem år till jag hörde dem.

Dessa och massa andra band som ligger i ungefär samma härad började jag samla i en spellista för några år sedan. Jag återvänder sällan till en spellista efter en vecka eller två, men Crackle & Drag återvänder jag fortfarande till ibland, det kan vara en av de bästa spellistorna jag gjort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar